Normit vaikuttavat hyvinvointiin
Setan ja Nuorisotutkimusseuran tekemän tutkimuksen mukaan (2013), sateenkaarinuorten keskuudessa on useammin kuin muiden nuorten keskuudessa erilaisia hyvinvointiin liittyviä huolia (esimerkiksi terveystottumusten, mielenterveyden tai sosiaalisen tuen löytämisen suhteen). Tämä ei tarkoita, että kaikilla lhbti-nuorilla näitä huolia olisi, tai että heidän kohdallaan huolet liittyisivät aina jollakin tapaa identiteettiin lhbti-ihmisenä. Tietty sukupuoli tai seksuaalinen suuntautuminen ei myöskään näitä huolia aiheuta, vaan pikemmin yhteiskunnan turhan tiukat vaatimukset olla juuri tietyllä tavalla joko tyttö tai poika – ja niistä johtuva epävarmuus siitä, kelpaako omana itsenään.
Tutkimuksessa sateenkaarinuoret kertoivat muita nuoria useammin kiusaamiskokemuksista ja moni oli pelännyt välirikkoa vanhempiensa kanssa, mikäli oma sukupuolikokemus tai seksuaalinen suuntautuminen käy ilmi. Valtaosa asiasta kertoneista nuorista kertoi tutkimuksessa saaneensa niin ystäviltään kuin vanhemmilta neutraalia tai kannustavaa vastaanottoa – avoimuuden esteenä ovat ennakko-oletukset, puhumattomuus tai ilmapiiri, jossa moninaisuutta ei arvosteta.
Valtaosa sateenkaarinuorista pärjää tästä huolimatta hyvin, mutta osa saattaa jäädä yksin kaveripiirin tai jopa perheyhteisön ulkopuolelle. Kenenkään ei ole hyvää tottua ajattelemaan itseään aina poikkeuksena säännöstä. Siksi ammattilaisena nuoren kanssa toimiva aikuinen on tärkeässä roolissa asiallisen tiedon ja tuen tarjoajana. Jos nuorella on hankaluuksia käsitellä identiteettiin liittyviä asioita kahdestaan oman huoltajan kanssa, voi ammattilainen olla mukana keskustelussa ikään kuin nuoren ja huoltajan välisenä siltana.
Yhdenvertainen kohtaaminen ei yleensä vaadi suuria rakenteiden tai omien työtapojen muuttamista. Pienillä asioilla kohtaamisessa, kuten moninaisuutta tunnustavalla sivulauseella tai kysymyksen muotoilulla voi olla suuri merkitys.
Sukukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten hyvinvointia edistää Setan Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus. Ammattilaisille-sivuilta löydät suosituksia, tietoa koulutuksista ja tarjoamistamme maksuttomista palveluista, kuten vertaiskeskustelijapalvelusta, joita voit hyödyntää ammattilaisena.
Tutustu:
Tietopaketti sateenkaarilapsista ja -nuorista ammattilaiselle. Setan ja THL:n tietopakettiin kuuluu konkreettisia työvälineitä tarjoava nettisivusto sekä haavoittuvassa asemassa olevien lasten oikeuksiin paneutuva verkkokoulutus. Julkaistu 2022.
Suostumus ja sateenkaari koulussa – työkaluja turvalliseen toimintakulttuuriin. Amnestyn, Setan ja EraseGBV-hankkeen loppujulkaisu. Materiaalit on suunnattu erityisesti yläkouluihin ja toisen asteen oppilaitoksiin. Julkaistu 2023.

Älä oleta! -opas (2013)
Anta int’! Bryt normen! (2013)
Oppaassa etsitään keinoja, joilla voidaan puuttua syrjiviin normeihin ja tehdä koulusta yhdenvertaisempi oppimisympäristö kaikille. Yhteiskunnan normit vaikuttavat koulujen arkeen.
Opas pyrkii tarjoamaan välineitä erityisesti normien ulkopuolelle putoavien nuorten kokemusten ymmärtämiseen. Normien haastaminen palvelee kaikkia opiskelijoita – jokainen ansaitsee tulla kohdatuksi omana itsenään. Oppaassa on myös käytännön harjoituksia, jotka auttavat käsittelemään syrjintää kouluissa.
Opas on tarkoitettu opettajille, mutta se on käyttökelpoinen kenelle tahansa, joka työskentelee nuorten parissa. Se on ensisijaisesti suunnattu toisen asteen oppilaitoksille, mutta soveltuu myös yläkouluihin. Oppaassa käytetään selkeyden vuoksi termejä koulu ja oppilaitos, sekä oppilas ja opiskelija samassa tarkoituksessa.
Opas esittää syrjinnän vastaiseen työhön apuvälineeksi normikriittistä asennetta. On tärkeää pohtia mitä syrjinnän, kiusaamisen ja ulkopuolelle sulkemisen taustalla on.

Normipyöritys-menetelmä (2018)
Normit ovat käsityksiä siitä, millaisia ihmiset ovat ja millaisia heidän tulisi olla. Jotkut normeista jättävät näkymättömiin monenlaisia identiteettejä ja kokemuksia. Sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen ja pari- ja perhesuhteisiin liittyvien normien tunnistaminen ja haastaminen on yksi yhdenvertaisuuden edistämisen lähtökohta.
Normipyöritys on suunnattu yläkouluikäisille ja heitä vanhemmille. Sitä voi käyttää välineenä käsiteltäessä koulussa, mediassa sekä laajemmin yhteiskunnassa esiintyviä normeja. Normipyöritys-materiaali on vapaasti tulostettavissa ja hyödynnettävissä epäkaupallisessa toiminnassa.
Ole tukena
Jokainen nuori tarvitsee oman identiteetin rakentumisessa ja tiedostamisessa tukea. Vaikka lhbti-ihmisten näkyvyys on yhteiskunnassamme lisääntynyt, on sateenkaarinuorten monipuoliset ja myönteiset samastumisen kohteet edelleen vähäisempiä. Nuori ei voi aina olla varma läheisten ja kohtaamansa ammattilaisten suhtautumisesta asiaan – vaikka ympäristö olisikin kannustava, voi nuorella olla sisäistyneitä, itsesyrjiviä ajatuksia omista mahdollisuuksistaan.
Itsemäärittelyoikeuden kunnioittaminen tarkoittaa, että nuorten kokemusta ja käsitystä itsestään ei torjuta eikä vähätellä. Sukupuoli-identiteetti tai seksuaalinen suuntautuminen voi elämän aikana muuntua, vaikka sitä ei voida ulkopuolisesti muuttaa. Siksi kenenkään ensi-ihastumista ei tule selittää ”ohimenevänä vaiheena”. Ammattilaisena saatat olla ensimmäinen, jolle nuori ajatuksistaan kertoo – ole ylpeä tästä luottamuksen osoituksesta!
Nuorta pitää kuunnella ja kunnioittaa siinä identiteetissä, missä hän haluaa tulla kohdatuksi. Nuorelta voi puuttua sanoja kuvaamaan tunteitaan tai luottamusta siihen, että asioita voi ottaa puheeksi. Aikuinen voi siinä tilanteessa osoittaa huomioivansa, että ihmisten moninaisuus on arvostettava asia, jolla on lupa näkyä ja kuulua. Luottamuksellisessa keskustelussa voidaan kysellä sukupuolen kokemuksesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta. Nuorta ei kuitenkaan pidä painostaa mihinkään suuntaan. Itsemäärittelyoikeuteen kuuluu myös antaa aikaa ja tilaa oman identiteetin muodostamiseen ja määrittelyyn, mutta kaikilla pitää olla myös oikeus olla määrittelemättä itseään millään erityisellä tavalla.
Vaikka identiteetin salaaminen läheisiltä on monelle kuormittavaa, kaapissa voi myös olla turvallista olla. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan tavallisin syy nuorilla olla kertomatta lhbti-identiteetistä perheenjäsenilleen on kotiympäristön halveksuva tapa puhua sateenkaari-ihmisistä. Vastaako kielenkäyttö oikeasti sitä, mitä läheiset ajattelevat? Samalla on muistettava, että on perheitä, joissa kunniaan liittyvät normit ovat niin vahvoja, että sateenkaari-identiteetin paljastuminen altistaisi heidät erittäin vaaralliseen tilanteeseen. Silloin on erityisen tärkeää muistuttaa, että ihmisoikeudet kuuluvat kaikille ja ongelma ei ole nuoressa ja hänen identiteetissään itsessään, vaan nimenomaan ympäristön ahtaissa normeissa. Kannattaa varoa nuoren kokemusten suhteellistamista ja normalisoimista sen mukaan, millaisia käsityksiä on hänen uskonnollisesta tai kulttuurisesta taustastaan.
Tutustu:
Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus – Opitaan yhdessä! (2016)
Oppaan tavoitteena on antaa opettajalle konkreettisia välineitä, työkaluja ja toimintaehdotuksia siihen, miten ottaa sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus osaksi opetusta erityisesti perusopetuksen piirissä. Monelle opettajalle aihepiiri on tuttu ja teema on jo osa arjen opetusta, mutta osa kenties vielä pohtii sitä, miten eri-ikäisten oppilaiden kanssa voisi teemaa käsitellä. Opas pyrkii tarjoamaan uutta tietoa, menetelmiä ja intoa kaikille opettajille.
Opas keskittyy erityisesti sukupuolen moninaisuuteen, koska valtakunnallisen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin on kirjattu tehtäväksi, että ”Perusopetus lisää (…) tietoa ja ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta”.
Seta myös konsultoi oppilaitosten väkeä opsin soveltamisesta sateenkaarinäkökulmasta.
Opas on saatavilla sähköisessä muodossa ja varastotilanteesta riippuen painettuna. Tilauslomake löytyy täältä.
Verkkolähteet ja aineistot, joihin oppaassa viitataan esiintymisjärjestyksessä:
http://www.casafeschools.org/FactSheet-curriculum.pdf
http://www.dayofsilence.org/
http://intersexday.org/en/
http://etene.fi/lausunnot-ja-kannanotot
https://www.youtube.com/user/SetaFinland > Haluaisin pystyä kertomaan -dokumentti
http://www.monimuotoisetperheet.fi/jarjestot/
http://transtukipiste.fi/
http://seta.fi/historia/
https://rainbow-europe.org/
http://whatsnormalanyway.net/
https://www.facebook.com/assignedmale/
http://transtukipiste.fi/sukupuolen-historiaa/
https://www.ushmm.org/exhibition/persecution-of-homosexuals/
https://www.youtube.com/user/SetaFinland > Eveliinan tarina ja Thea ja Gitta
http://intersukupuolisuus.fi/
http://transtukipiste.fi/sukupuolen-historiaa/
http://ilga.org/what-we-do/lesbian-gay-rights-maps/
http://users.humboldt.edu/mstephens/hate/hate_map.html
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/07/01/sateenkaariperhe-yhta-normaali-ja-epanormaali-kuin-tavallinen-perhe